Praktijktips
Mediation is natuurlijk niet altijd even makkelijk. Gebruik deze tips bij een conflictgesprek:
- Let op de juiste timing van interventies. Sommige vragen/opmerkingen zijn te vroeg om te horen. Het vragen voor sympathie is in het begin vaak niet geschikt. Hierop kan je beter wachten totdat het gesprek al verder gevorderd is.
- Je moet goed naar de partijen luisteren, op een open, geïnteresseerde en onbevooroordeelde manier. Ook moet je partijen naar elkaar laten luisteren door zaken van elkaar te scheiden (inhoud en emotie).
- Laat non-verbaal en verbaal duidelijk merken dat je luistert. Dit kan door o.a. samenvatten, reflecteren en controlevragen stellen.
- Maak gebruik van metacommunicatie. Dit houdt in dat je communiceert over de manier van communiceren. Benoem wat je merkt en laat de partijen hierop reageren.
- Stel open vragen. Met een gesloten vraag kan je snel op een conclusie over gaan en krijg je ook veel minder informatie.
- Maak gebruik van mutualiseren: hierbij benoem je de gemeenschappelijke feiten en belangen en sta je stil bij positieve aspecten. Het zorgt ervoor dat men niet meer automatisch de schuld bij een ander neerlegt.
- Ondersteun de partijen bij brainstormen. Laat ze zelf nadenken en benadruk dat elk idee een goed idee is. Hierbij kun je als mediator het ‘out of the box’ denken stimuleren.
Maak jouw eigen website met JouwWeb