Wat is een conflict?
Er bestaat geen eenduidige definitie van een conflict omdat een situatie voor de ene persoon wel als een conflict kan aanvoelen en voor de ander niet.
Bij Mediation voor Managers houden wij de volgende definitie aan:
'Een conflict is de interactieve tussen twee of meer onderling afhankelijke partijen die doelen of aspiraties nastreven, belangen hebben of waarden voorstaan die niet met elkaar te verenigen zijn. Als gevolgd hiervan ervaren en/of voorzien ze allerlei belemmeringen daarbij van de ander.'
Uit deze definitie komt naar voren dat er sprake moet zijn van twee of meer partijen die onderling afhankelijk zijn van elkaar. Vooral de onderlinge afhankelijkheid is hierbij van belang. Wanneer twee of meer partijen niet afhankelijk zijn van elkaar zal een meningsverschil niet tot een conflict uitgroeien.
Er zijn twee verschillende soorten conflicten namelijk, zakelijke of taakinhoudelijke conflicten en sociaal-emotionele conflicten.
Zakelijke of taakinhoudelijke conflicten
Zakelijke conflicten worden ook wel reële of echte conflicten genoemd omdat zij niet gaan over allerlei niet-persoonlijke aspecten zoals persoonlijke belevingskwesties. Wanneer er sprake is van een samenwerkingsverband wordt gesproken van een taakinhoudelijk- of taakgericht conflict.
Sociaal-emotionele conflicten
Naast zakelijke conflicten zijn er ook sociaal-emotionele conflicten. Deze gaan over de manier waarop partijen met elkaar omgaan en komen voort uit de manier waarop partijen een situatie waarnemen en beleven. Hierbij komen, in tegenstelling tot zakelijke conflicten, veel meer psychologische aspecten aan bod. Het gaat met name over normen en waarden.
Maak jouw eigen website met JouwWeb